Booksellers are the keepers of treasure troves full of delights on paper and the antiquarians among them are like the archangels at the gates of paradise.

citaat uit “Willem” Jeroen Olyslaegers.

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Marcel Van Jole Leherb. Le monde d'un surréaliste. The world of a surrealist. Die welt eines surrealiste. Il mondo di un surrealista Marcel Van Jole
Helmut Leherb (14 maart 1933 - 28 juni 1997) was een Oostenrijks kunstenaar en vertegenwoordiger van de Weense School van het Fantastisch Realisme, die dicht bij het surrealisme staat. Hij werd geboren als Helmut Leherbauer in Wenen en staat ook bekend als Maître Leherb.
uitgegeven door Bilbio Press, Antwerpen Parijs, in april 1973
Harde kaft met schuifdoos, 37 x 29 cm, 257 blz, beperkte oplage waarvan 190 genummerde en gesigneerde exemplaren, dit is nummer 31/190. Bij deze uitgave horen drie originele gesigneerde genummerde litho's van Leherbs uitgave 215 'Blue Ladys'.
Bijgevoegd zijn een originele gesigneerde brief van Leherb en zijn doodsbericht.
Alles in zeer goede staat

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te Mechelen van 6 tot 8 december 2024
www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NL
... See MoreSee Less

Marcel Van Jole Leherb. Le monde dun surréaliste. The world of a surrealist. Die welt eines surrealiste. Il mondo di un surrealista Marcel Van Jole
Helmut Leherb (14 maart 1933 - 28 juni 1997) was een Oostenrijks kunstenaar en vertegenwoordiger van de Weense School van het Fantastisch Realisme, die dicht bij het surrealisme staat. Hij werd geboren als Helmut Leherbauer in Wenen en staat ook bekend als Maître Leherb.
uitgegeven door Bilbio Press, Antwerpen Parijs, in april 1973
Harde kaft met schuifdoos, 37 x 29 cm, 257 blz, beperkte oplage waarvan 190 genummerde en gesigneerde exemplaren, dit is nummer 31/190. Bij deze uitgave horen drie originele gesigneerde genummerde lithos van Leherbs uitgave 215 Blue Ladys.
Bijgevoegd zijn een originele gesigneerde brief van Leherb en zijn doodsbericht.
Alles in zeer goede staat

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te  Mechelen van 6 tot 8 december 2024   
https://www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NLImage attachmentImage attachment+6Image attachment

Joos de Damhouder (Brugge, 25 november 1507 – Antwerpen, 22 januari 1581) was een rechtsgeleerde, auteur en hoger ambtenaar
Tijdens de godsdiensttroebelen koos De Damhouder voor de katholieke zijde en voor de Spaanse leiding van het land. Hierin volgde hij zijn schoonbroer Juan Perez de Malvenda en volgde hij de tegengestelde weg van zijn schoonbroer Jacob de Chantraines dit de Broucqsaulx, die zich bij de Reformatie aansloot en gevolg hieraan na 1584 Brugge ontvluchtte om nooit meer terug te keren.
De Damhouder schreef juridische werken die in heel Europa als standaardwerken golden. Hij publiceerde ze in het Latijn en ze werden vertaald in het Frans, Duits en Nederlands.
Hij woonde beurtelings in Brussel en Antwerpen, waar hij overleed in 1581. Hij werd begraven naast zijn echtgenote in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Brugge. Zijn grafplaat is mogelijk gemaakt naar een ontwerp van Pieter Pourbus.

Practycke in civile saecken: seer nut, profijtelijck ende nodigh allen schouten, borghemeesteren, magistraten ende andere rechteren
’s Gravenhage, Wed. en erven H. v. Wouw, 1626

4°, geheel perkament, (50)+650+(40) pag., geillustreerd. Perkament licht beschadigd.
Het werk over civiel recht verscheen voor het eerst in 1569 in het Latijn. Dit is de eerste Nederlandse druk. Op de titel een portret van de auteur en het boek telt 13 fraaie, paginagrote gravures in de tekst, alle met de tekst: ‘Vidua H.I.A. Wouw excud’. Deze zijn gekopieerd naar de houtsneden uit de eerste Latijnse editie. Een van de prenten (pag. 419) is gesigneerd ‘W.H. fecit’, dit zal Willem de Haen zijn

Practycke in civile saecken, seer nut, profijtelijck ende nodigh allen schouten, borghemeesteren, magistraten ende andere rechteren
Perkamenten band, 21 x 15 cm, (50)+650+(40) blz., Het werk over civiel recht verscheen voor het eerst in 1569 in het Latijn. Dit is de eerste Nederlandse druk. Op de titel een portret van de auteur en het boek telt 13 fraaie, paginagrote gravures in de tekst, alle met de tekst: ‘Vidua H.I.A. Wouw excud’. Deze zijn gekopieerd naar de houtsneden uit de eerste Latijnse editie. Een van de prenten (pag. 419) is gesigneerd ‘W.H. fecit’, dit is Willem de Haen
Joos de Damhouder (Brugge, 25 november 1507 – Antwerpen, 22 januari 1581) was een rechtsgeleerde, auteur en hoger ambtenaar
Tijdens de godsdiensttroebelen koos De Damhouder voor de katholieke zijde en voor de Spaanse leiding van het land.
De Damhouder schreef juridische werken die in heel Europa als standaardwerken golden. Hij publiceerde ze in het Latijn en ze werden vertaald in het Frans, Duits en Nederlands.
Hij woonde beurtelings in Brussel en Antwerpen, waar hij overleed in 1581. Hij werd begraven naast zijn echtgenote in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Brugge. Zijn grafplaat is mogelijk gemaakt naar een ontwerp van Pieter Pourbus.

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te Mechelen van 6 tot 8 december 2024
www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NL
... See MoreSee Less

Joos de Damhouder (Brugge, 25 november 1507 – Antwerpen, 22 januari 1581) was een rechtsgeleerde, auteur en hoger ambtenaar
Tijdens de godsdiensttroebelen koos De Damhouder voor de katholieke zijde en voor de Spaanse leiding van het land. Hierin volgde hij zijn schoonbroer Juan Perez de Malvenda en volgde hij de tegengestelde weg van zijn schoonbroer Jacob de Chantraines dit de Broucqsaulx, die zich bij de Reformatie aansloot en gevolg hieraan na 1584 Brugge ontvluchtte om nooit meer terug te keren. 
De Damhouder schreef juridische werken die in heel Europa als standaardwerken golden. Hij publiceerde ze in het Latijn en ze werden vertaald in het Frans, Duits en Nederlands. 
Hij woonde beurtelings in Brussel en Antwerpen, waar hij overleed in 1581. Hij werd begraven naast zijn echtgenote in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Brugge. Zijn grafplaat is mogelijk gemaakt naar een ontwerp van Pieter Pourbus. 

Practycke in civile saecken: seer nut, profijtelijck ende nodigh allen schouten, borghemeesteren, magistraten ende andere rechteren
’s Gravenhage, Wed. en erven H. v. Wouw, 1626

4°, geheel perkament, (50)+650+(40) pag., geillustreerd. Perkament licht beschadigd.
Het werk over civiel recht verscheen voor het eerst in 1569 in het Latijn. Dit is de eerste Nederlandse druk. Op de titel een portret van de auteur en het boek telt 13 fraaie, paginagrote gravures in de tekst, alle met de tekst: ‘Vidua H.I.A. Wouw excud’. Deze zijn gekopieerd naar de houtsneden uit de eerste Latijnse editie. Een van de prenten (pag. 419) is gesigneerd ‘W.H. fecit’, dit zal Willem de Haen zijn

Practycke in civile saecken,  seer nut, profijtelijck ende nodigh allen schouten, borghemeesteren, magistraten ende andere rechteren
Perkamenten band, 21 x 15 cm,  (50)+650+(40) blz.,   Het werk over civiel recht verscheen voor het eerst in 1569 in het Latijn. Dit is de eerste Nederlandse druk. Op de titel een portret van de auteur en het boek telt 13 fraaie, paginagrote gravures in de tekst, alle met de tekst: ‘Vidua H.I.A. Wouw excud’. Deze zijn gekopieerd naar de houtsneden uit de eerste Latijnse editie. Een van de prenten (pag. 419) is gesigneerd ‘W.H. fecit’, dit is Willem de Haen 
Joos de Damhouder (Brugge, 25 november 1507 – Antwerpen, 22 januari 1581) was een rechtsgeleerde, auteur en hoger ambtenaar
Tijdens de godsdiensttroebelen koos De Damhouder voor de katholieke zijde en voor de Spaanse leiding van het land. 
De Damhouder schreef juridische werken die in heel Europa als standaardwerken golden. Hij publiceerde ze in het Latijn en ze werden vertaald in het Frans, Duits en Nederlands. 
Hij woonde beurtelings in Brussel en Antwerpen, waar hij overleed in 1581. Hij werd begraven naast zijn echtgenote in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Brugge. Zijn grafplaat is mogelijk gemaakt naar een ontwerp van Pieter Pourbus. 

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te  Mechelen van 6 tot 8 december 2024   
https://www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NLImage attachmentImage attachment+2Image attachment

Piano dichtbundel van Gaton Burssens
Gaston Karel Mathilde Burssens (Dendermonde, 18 februari 1896 – Antwerpen, 29 januari 1965) was een Belgisch expressionistisch dichter.
BURSSENS, Gaston.- Piano. Mechelen, Holemans, 1924. In-4°. In losse vellen, onder omslag en oorspronkelijk foedraal. Eerste uitgave, gedrukt op de persen van J.-E. Buschmann in een beperkte oplage van 225 genummerde exemplaren op Hollands Van Gelder (nr 166).
De bundel Piano omvat gedichten van Gaston Burssens ontstaan in 1923-1924. De kaft, de titelpagina en de bladversieringen zijn ontworpen door de dichter.
De bundel Piano – waarmee hij definitief als dichter doorbreekt – wordt algemeen aanvaard als het hoogtepunt van organisch expressionisme in Vlaanderen. De gedichten groeien organisch, worden ritmisch-associatief opgebouwd rond impressies van het bruisende hectische stadsleven. De bundel wordt ook gekenmerkt door uitbundige experimenten met typografie, zoals we ook bij Van Ostaijen aantreffen.

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te Mechelen van 6 tot 8 december 2024
www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NL
... See MoreSee Less

Piano  dichtbundel van Gaton Burssens
Gaston Karel Mathilde Burssens (Dendermonde, 18 februari 1896 – Antwerpen, 29 januari 1965) was een Belgisch expressionistisch dichter.
BURSSENS, Gaston.- Piano. Mechelen, Holemans, 1924. In-4°. In losse vellen, onder omslag en oorspronkelijk foedraal. Eerste uitgave, gedrukt op de persen van J.-E. Buschmann in een beperkte oplage van 225 genummerde exemplaren op Hollands Van Gelder (nr 166). 
De bundel Piano omvat gedichten van Gaston Burssens ontstaan in 1923-1924. De kaft, de titelpagina en de bladversieringen zijn ontworpen door de dichter.
De bundel Piano – waarmee hij definitief als dichter doorbreekt –  wordt algemeen aanvaard als het hoogtepunt van organisch expressionisme in Vlaanderen. De gedichten groeien organisch, worden ritmisch-associatief opgebouwd rond impressies van het bruisende hectische stadsleven. De bundel wordt ook gekenmerkt door uitbundige experimenten met typografie, zoals we ook bij Van Ostaijen aantreffen.  

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te  Mechelen van 6 tot 8 december 2024   
https://www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NLImage attachmentImage attachment+5Image attachment

Van 6 tot 8 december staan we naar jaarlijkse gewoonte op de internationale antiquarenbeurs te Mechelen. Vanaf vandaag zullen we dagelijks een boek posten wat we mee zullen nemen naar Mechelen.
Henri Privat Antoine Théodore Livemont (alias Privat-Livemont) (Schaarbeek, 1861 - 1936) was een Brussels art-nouveau-schilder-decorateur die vooral bekendheid geniet om zijn affiches, maar ook verantwoordelijk is voor heel wat van de sgraffiti op Brusselse art-nouveau-huizen.
Privat-Livemont was één van de productiefste grafische kunstenaars van België. Hij brak in 1896 door met zijn beroemde reclameaffiche voor het Belgische absintmerk Absinthe Robette. Zijn art nouveau-stijl was zeer in trek bij Nederlandse, Belgische en Franse ondernemers, waaronder Cacao Van Houten, Boldoot en Bols. Naast zijn populaire affiches was Privat-Livemont als schilder-decorateur ook verantwoordelijk voor veel van de sgraffiti-tekeningen op art nouveau-gevels in Brussel. Zijn werk wordt vaak in één adem genoemd met prominente tijdgenoten als Alphonse Mucha en Adolphe Crespin.

Kalender 1902
Stevig papier , kaft + 12 blz, 37 x 17 cm, illustraties : Chromolitho, gezegden van Goethe en Schiller, prachtige pagina-grote illustraties . Enkel wat roestvlekjes op de voorkaft. De illustraties in de kalender zijn nog zeer gaaf en vertonen GEEN
... See MoreSee Less

Van 6 tot 8 december staan we naar jaarlijkse gewoonte op de internationale antiquarenbeurs te  Mechelen.  Vanaf vandaag zullen we dagelijks een boek posten wat we mee zullen nemen naar Mechelen.
Henri Privat Antoine Théodore Livemont (alias Privat-Livemont) (Schaarbeek, 1861 - 1936) was een Brussels art-nouveau-schilder-decorateur die vooral bekendheid geniet om zijn affiches, maar ook verantwoordelijk is voor heel wat van de sgraffiti op Brusselse art-nouveau-huizen.
Privat-Livemont was één van de productiefste grafische kunstenaars van België. Hij brak in 1896 door met zijn beroemde reclameaffiche voor het Belgische absintmerk Absinthe Robette. Zijn art nouveau-stijl was zeer in trek bij Nederlandse, Belgische en Franse ondernemers, waaronder Cacao Van Houten, Boldoot en Bols. Naast zijn populaire affiches was Privat-Livemont als schilder-decorateur ook verantwoordelijk voor veel van de sgraffiti-tekeningen op art nouveau-gevels in Brussel. Zijn werk wordt vaak in één adem genoemd met prominente tijdgenoten als Alphonse Mucha en Adolphe Crespin.

Kalender  1902  
Stevig papier , kaft + 12 blz, 37 x 17 cm, illustraties : Chromolitho, gezegden van Goethe en Schiller, prachtige pagina-grote illustraties . Enkel wat roestvlekjes op de voorkaft.  De illustraties in de kalender zijn nog zeer gaaf en vertonen GEENImage attachmentImage attachment+6Image attachment

Kees Van Dongen
Cornelis Theodorus Maria (Kees) van Dongen (Rotterdam-Delfshaven, 26 januari 1877 – Monte Carlo, 28 mei 1968) was een in Nederland geboren kunstschilder, die een groot deel van zijn leven in Frankrijk heeft gewoond. Met zijn werk was hij een van de belangrijkste Nederlandse vertegenwoordigers van het fauvisme.

Hier een mooie affiche (litho) uit 1969 . De affiche is professioneel op een stevige drager gekleefd.
Afmetingen : 70 x 49 cm.
... See MoreSee Less

Kees Van Dongen
Cornelis Theodorus Maria (Kees) van Dongen (Rotterdam-Delfshaven, 26 januari 1877 – Monte Carlo, 28 mei 1968) was een in Nederland geboren kunstschilder, die een groot deel van zijn leven in Frankrijk heeft gewoond. Met zijn werk was hij een van de belangrijkste Nederlandse vertegenwoordigers van het fauvisme.

Hier een mooie affiche (litho) uit 1969 . De affiche is professioneel op een stevige drager gekleefd.  
Afmetingen : 70 x 49 cm.

Een ode aan de Mariabeelden in Antwerpen.
Een prachtige map met 6 kopergravures van Mariabeelden die zich op het openbaar domein in Antwerpen bevinden. 4 grote gravures en twee kleinere. de afmetingen van deze map met losbladige kopergravures zijn 51 x 33 cm.
Juliaan Severin (Borgerhout 1888 – Kruibeke 1975) :
Schilder, etser, pastellist, graficus. Opleiding regentaat Germaanse talen te Gent, ondertussen artistieke opleiding aan de Academie te Antwerpen. Onderhield nauwe contacten met de Lierse etser Raymond De la Haye. Had een tijd lang zijn atelier 'De Levensboom' op de Sint-Nicolaasplaats te Antwerpen. Verwierf vooral bekendheid met zijn etsen, waarin hij schilderachtige oude stadswijken, begijnhoven en kerktorens vastlegde, en de lof zong van het Waasland, waar hij sinds 1940 verbleef. Enkele etsmappen: "In Zuid-Provence" (1919), "Bretoense landschappen" (1923), "Stille hoekjes uit het oude Antwerpen" (1924), "Civitas Marialis Antverpiensis" (1939), "Om de Ossenmarkt" (1957)
... See MoreSee Less

Een ode aan de Mariabeelden in Antwerpen.
Een prachtige map met 6 kopergravures van Mariabeelden die zich op het openbaar domein in Antwerpen bevinden.  4 grote gravures en twee kleinere.  de afmetingen van deze map met losbladige kopergravures zijn 51 x 33 cm.
  Juliaan Severin (Borgerhout 1888 – Kruibeke 1975) :
Schilder, etser, pastellist, graficus. Opleiding regentaat Germaanse talen te Gent, ondertussen artistieke opleiding aan de Academie te Antwerpen. Onderhield nauwe contacten met de Lierse etser Raymond De la Haye. Had een tijd lang zijn atelier De Levensboom op de Sint-Nicolaasplaats te Antwerpen. Verwierf vooral bekendheid met zijn etsen, waarin hij schilderachtige oude stadswijken, begijnhoven en kerktorens vastlegde, en de lof zong van het Waasland, waar hij sinds 1940 verbleef. Enkele etsmappen: In Zuid-Provence (1919), Bretoense landschappen (1923), Stille hoekjes uit het oude Antwerpen (1924), Civitas Marialis Antverpiensis (1939), Om de Ossenmarkt (1957)Image attachmentImage attachment+3Image attachment

We zijn klaar met de inrichting voor onze opendeurdag en stockverkoop. Iedereen is morgen, zaterdag 16 november, welkom vanaf 10 tot 17 u ... See MoreSee Less

We zijn klaar met de inrichting voor onze opendeurdag en stockverkoop.  Iedereen is morgen, zaterdag 16 november,  welkom vanaf 10 tot 17 uImage attachmentImage attachment+5Image attachment
Load more