Les libraires sont les gardiens de trésors pleins de délices sur papier et parmi eux les antiquaires sont comme les archanges aux portes du paradis.

citaat uit “Willem” Jeroen Olyslaegers.

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te Mechelen van 6 tot 8 december 2024
www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NL

Aristoteles Aristotelis Rhetoricorum libri tres, . Hermolao Barbaro patricio Veneto interprete. Danielis Barbari in eosdem libros commentarii. Cum locuplete rerum & uerborum indice versierde Lederen band, 17 x 11 cm (8vo), [16], 679 [i.e. 769], [47] blz,
uitgegeven bij : Ex officina Bartholomaei VVesthemeri, Basileae, anno salutis MDXLV [1545] mense Martio
Bartholomeus Westheimer Bazel 1545
Vertaald door Barbaro Ermolao ( 1453 ? 1493)
Commentaar van Daniele Matteo Alivise Barbaro
Daniele Matteo Alivise Barbaro (ook Barbarus) (Venetië, 8 februari 1513 - aldaar, 13 april 1570) was een Italiaans aristocraat, humanist, kardinaal, diplomaat, auteur en kenner van architectuur en werd voornamelijk bekend door zijn samenwerking met een van de eeuwenlang wereldwijd meest invloedrijke architecten: Andrea Palladio.
Retorica is een Oud-Griekse verhandeling, in de 4e eeuw v.Chr. geschreven door Aristoteles, over de kunst van het overtuigen. "Ars Rhetorica". Het staat ook bekend onder andere namen, waaronder de Kunst van Retorica of Verhandeling over Retorica

Er is schade aan de rug, de binding is nog zeer stevig, op het titelblad heeft men enkele notities met zwarte inkt bedekt, in tekst heeft men in de eerste veertien pagina's enkele woorden onderlijnt met inkt. Een vroeg exemplaar met commentaar op de belangrijkste tekst van Aristoteles. Goede staat
... Voir plusVoir moins

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te  Mechelen van 6 tot 8 december 2024   
https://www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NL

Aristoteles Aristotelis Rhetoricorum libri tres, . Hermolao Barbaro patricio Veneto interprete. Danielis Barbari in eosdem libros commentarii. Cum locuplete rerum & uerborum indice versierde Lederen band, 17 x 11 cm (8vo), [16], 679 [i.e. 769], [47] blz,
uitgegeven bij : Ex officina Bartholomaei VVesthemeri, Basileae, anno salutis MDXLV [1545] mense Martio
Bartholomeus Westheimer Bazel 1545
Vertaald door Barbaro Ermolao ( 1453 ? 1493)
Commentaar van Daniele Matteo Alivise Barbaro
Daniele Matteo Alivise Barbaro (ook Barbarus) (Venetië, 8 februari 1513 - aldaar, 13 april 1570) was een Italiaans aristocraat, humanist, kardinaal, diplomaat, auteur en kenner van architectuur en werd voornamelijk bekend door zijn samenwerking met een van de eeuwenlang wereldwijd meest invloedrijke architecten: Andrea Palladio.
Retorica is een Oud-Griekse verhandeling, in de 4e eeuw v.Chr. geschreven door Aristoteles, over de kunst van het overtuigen. Ars Rhetorica. Het staat ook bekend onder andere namen, waaronder de Kunst van Retorica of Verhandeling over Retorica

Er is schade aan de rug, de binding is nog zeer stevig, op het titelblad heeft men enkele notities met zwarte inkt bedekt, in tekst heeft men in de eerste veertien paginas enkele woorden onderlijnt met inkt. Een vroeg exemplaar met commentaar op de belangrijkste tekst van Aristoteles. Goede staatImage attachmentImage attachment

0 CommentairesComment on Facebook

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te Mechelen van 6 tot 8 december 2024
www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NL

Michel Seuphor band van Meester Boekbinder Jan Camps Antwerpen, Maart, Zon Eén van de exemplaren in een map bestemd voor boekbinders. Deze prachtige band werd ontworpen en gemaakt door de bekende Belgische boekbindkunstenaar Jan Camps uit Diest. De band werd bekroond met de tweede prijs in de Fine Binding Category, professionals 2007, een organisatie van The Sociey of Bookbinders, Groot-Brittanië.
De Franse band volledig in naturel rundleder + bord in het zelfde leder. Het leder werd gekleurd met de airbrush. Geometrisch decor in blinddruk op de band en de bord à bord. Titel in Oesserfolie. Met bijhorende doos. Een kunstwerk
Huldeboek voor Seuphor, bij gelegenheid van de viering van zijn 100-jarige geboortedag. De tekst van Seuphor wordt gevolgd door een vertaling in het Duits door A.C. Willink, en door een vertaling in het Frans door Seuphor zelf. Dit wordt gevolgd door een inleiding door Agnes Caers: "De Intocht van Christus te Antwerpen", door Jan H. Mysjkin uit het Frans vertaald. Uitgegeven als deel twee van De Blauwe Reiger, in een oplage van 44 exemplaren op vélin d'Arches, waarvan 30 genummerd 1 - 30 en 14 genummerd met romeinse cijfers dit is nummer 15/30. Er werden nog documenten met betrekking tot het boek achteraan bijgevoegd. formaat: 29 x 36,5 cm, 64 pagina's. Met de hand gezet uit Garamond corps 12, bembo corps 18 en gedrukt op velin d'Arches 200 gr. door Reinhart Ergo.
... Voir plusVoir moins

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te  Mechelen van 6 tot 8 december 2024   
https://www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NL

Michel Seuphor band van Meester Boekbinder Jan Camps Antwerpen, Maart, Zon Eén van de exemplaren in een map bestemd voor boekbinders. Deze prachtige band werd ontworpen en gemaakt door de bekende Belgische boekbindkunstenaar Jan Camps uit Diest. De band werd bekroond met de tweede prijs in de Fine Binding Category, professionals 2007, een organisatie van The Sociey of Bookbinders, Groot-Brittanië.
De Franse band volledig in naturel rundleder + bord in het zelfde leder. Het leder werd gekleurd met de airbrush. Geometrisch decor in blinddruk op de band en de bord à bord. Titel in Oesserfolie. Met bijhorende doos. Een kunstwerk
Huldeboek voor Seuphor, bij gelegenheid van de viering van zijn 100-jarige geboortedag. De tekst van Seuphor wordt gevolgd door een vertaling in het Duits door A.C. Willink, en door een vertaling in het Frans door Seuphor zelf. Dit wordt gevolgd door een inleiding door Agnes Caers: De Intocht van Christus te Antwerpen, door Jan H. Mysjkin uit het Frans vertaald. Uitgegeven als deel twee van De Blauwe Reiger, in een oplage van 44 exemplaren op vélin dArches, waarvan 30 genummerd 1 - 30 en 14 genummerd met romeinse cijfers dit is nummer 15/30. Er werden nog documenten met betrekking tot het boek achteraan bijgevoegd. formaat: 29 x 36,5 cm, 64 paginas. Met de hand gezet uit Garamond corps 12, bembo corps 18 en gedrukt op velin dArches 200 gr. door Reinhart Ergo.Image attachmentImage attachment+2Image attachment

0 CommentairesComment on Facebook

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te Mechelen van 6 tot 8 december 2024
www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NL

HET VRIJE WOORD Weekblad 1865 - 1867 Antwerpen HET VRIJE WOORD Weekblad 1865 - 1867 Antwerpen
Eerste jaargang 1865 nummers 1 - 52
Tweede jaargang 1866 nummers 53 - 105
Derde jaargang 1867 nummers 1 - 48
Drie jaargangen samen ingebonden, Volledige uitgave compleet
Harde kaft, 42 x 32 cm, elk nummer bevatte 4 bladzijden, de simpele amateurs binding is gebroken, de harde kaft is compleet maar is versleten. Ondanks de redelijk slechte staat van dit weekblad is dit een zeer waardevol document met betrekking tot de ontwikkeling van de prille Vlaamse Beweging en de ondersteuning van de Meetingpartij in Antwerpen.
Het was een Antwerps, liberaal, vrijzinnigen vooral Vlaamsgezind weekblad (1865-1867). Dit politiek blad steunde de Meetingpartij en kon rekenen op de medewerking van : - Lucien Jottrand
- Edward Coremans
- Julius de Geyter
- Lodewijk Gerrits
- F. Caris.
De Vlaamse grieven stonden centraal. Behalve de Meeting-eisen, zoals de afbraak der vestingen en het algemeen stemrecht voor gemeentelijk en provinciaal bestuur in afwachting van een grondwetsherziening, eiste het blad ook decentralisatie, uitbreiding van het lager onderwijs, vrijheid van drukpers en scheiding van Kerk en Staat.
Op 5 januari 1868 werd het blad samengevoegd met De Vlinder "Weekblad voor Kunsten, Letteren en Wetenschappen", dat reeds van 20 januari tot 29 december 1867 wekelijks was verschenen en eveneens een liberaal en Vlaamsgezind profiel had. De Vlinder wilde de volksopvoeding door bewustwording van de eigen literaire waarden stimuleren, streefde naar culturele uitwisseling tussen Noord en Zuid.
De publicatie die na de samensmelting verscheen kreeg als naam Ieders Belang. Het zette de Vlaamsgezinde en vooruitstrevend traditie verder maar overleefde slechts gedurende korte tijd (tot april 1868).
... Voir plusVoir moins

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te  Mechelen van 6 tot 8 december 2024   
https://www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NL

HET VRIJE WOORD Weekblad 1865 - 1867 Antwerpen HET VRIJE WOORD Weekblad 1865 - 1867 Antwerpen
Eerste jaargang 1865 nummers 1 - 52
Tweede jaargang 1866 nummers 53 - 105
Derde jaargang 1867 nummers 1 - 48
Drie jaargangen samen ingebonden, Volledige uitgave compleet
Harde kaft, 42 x 32 cm, elk nummer bevatte 4 bladzijden, de simpele amateurs binding is gebroken, de harde kaft is compleet maar is versleten. Ondanks de redelijk slechte staat van dit weekblad is dit een zeer waardevol document met betrekking tot de ontwikkeling van de prille Vlaamse Beweging en de ondersteuning van de Meetingpartij in Antwerpen.
Het was een Antwerps, liberaal, vrijzinnigen vooral Vlaamsgezind weekblad (1865-1867). Dit politiek blad steunde de Meetingpartij en kon rekenen op de medewerking van : - Lucien Jottrand
- Edward Coremans
- Julius de Geyter
- Lodewijk Gerrits
- F. Caris.
De Vlaamse grieven stonden centraal. Behalve de Meeting-eisen, zoals de afbraak der vestingen en het algemeen stemrecht voor gemeentelijk en provinciaal bestuur in afwachting van een grondwetsherziening, eiste het blad ook decentralisatie, uitbreiding van het lager onderwijs, vrijheid van drukpers en scheiding van Kerk en Staat.
Op 5 januari 1868 werd het blad samengevoegd met De Vlinder Weekblad voor Kunsten, Letteren en Wetenschappen, dat reeds van 20 januari tot 29 december 1867 wekelijks was verschenen en eveneens een liberaal en Vlaamsgezind profiel had. De Vlinder wilde de volksopvoeding door bewustwording van de eigen literaire waarden stimuleren, streefde naar culturele uitwisseling tussen Noord en Zuid.
De publicatie die na de samensmelting verscheen kreeg als naam Ieders Belang. Het zette de Vlaamsgezinde en vooruitstrevend traditie verder maar overleefde slechts gedurende korte tijd (tot april 1868).Image attachmentImage attachment

0 CommentairesComment on Facebook

Marcel Van Jole Leherb. Le monde d'un surréaliste. The world of a surrealist. Die welt eines surrealiste. Il mondo di un surrealista Marcel Van Jole
Helmut Leherb (14 maart 1933 - 28 juni 1997) was een Oostenrijks kunstenaar en vertegenwoordiger van de Weense School van het Fantastisch Realisme, die dicht bij het surrealisme staat. Hij werd geboren als Helmut Leherbauer in Wenen en staat ook bekend als Maître Leherb.
uitgegeven door Bilbio Press, Antwerpen Parijs, in april 1973
Harde kaft met schuifdoos, 37 x 29 cm, 257 blz, beperkte oplage waarvan 190 genummerde en gesigneerde exemplaren, dit is nummer 31/190. Bij deze uitgave horen drie originele gesigneerde genummerde litho's van Leherbs uitgave 215 'Blue Ladys'.
Bijgevoegd zijn een originele gesigneerde brief van Leherb en zijn doodsbericht.
Alles in zeer goede staat

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te Mechelen van 6 tot 8 december 2024
www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NL
... Voir plusVoir moins

Marcel Van Jole Leherb. Le monde dun surréaliste. The world of a surrealist. Die welt eines surrealiste. Il mondo di un surrealista Marcel Van Jole
Helmut Leherb (14 maart 1933 - 28 juni 1997) was een Oostenrijks kunstenaar en vertegenwoordiger van de Weense School van het Fantastisch Realisme, die dicht bij het surrealisme staat. Hij werd geboren als Helmut Leherbauer in Wenen en staat ook bekend als Maître Leherb.
uitgegeven door Bilbio Press, Antwerpen Parijs, in april 1973
Harde kaft met schuifdoos, 37 x 29 cm, 257 blz, beperkte oplage waarvan 190 genummerde en gesigneerde exemplaren, dit is nummer 31/190. Bij deze uitgave horen drie originele gesigneerde genummerde lithos van Leherbs uitgave 215 Blue Ladys.
Bijgevoegd zijn een originele gesigneerde brief van Leherb en zijn doodsbericht.
Alles in zeer goede staat

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te  Mechelen van 6 tot 8 december 2024   
https://www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NLImage attachmentImage attachment+6Image attachment

0 CommentairesComment on Facebook

Joos de Damhouder (Brugge, 25 november 1507 – Antwerpen, 22 januari 1581) was een rechtsgeleerde, auteur en hoger ambtenaar
Tijdens de godsdiensttroebelen koos De Damhouder voor de katholieke zijde en voor de Spaanse leiding van het land. Hierin volgde hij zijn schoonbroer Juan Perez de Malvenda en volgde hij de tegengestelde weg van zijn schoonbroer Jacob de Chantraines dit de Broucqsaulx, die zich bij de Reformatie aansloot en gevolg hieraan na 1584 Brugge ontvluchtte om nooit meer terug te keren.
De Damhouder schreef juridische werken die in heel Europa als standaardwerken golden. Hij publiceerde ze in het Latijn en ze werden vertaald in het Frans, Duits en Nederlands.
Hij woonde beurtelings in Brussel en Antwerpen, waar hij overleed in 1581. Hij werd begraven naast zijn echtgenote in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Brugge. Zijn grafplaat is mogelijk gemaakt naar een ontwerp van Pieter Pourbus.

Practycke in civile saecken: seer nut, profijtelijck ende nodigh allen schouten, borghemeesteren, magistraten ende andere rechteren
’s Gravenhage, Wed. en erven H. v. Wouw, 1626

4°, geheel perkament, (50)+650+(40) pag., geillustreerd. Perkament licht beschadigd.
Het werk over civiel recht verscheen voor het eerst in 1569 in het Latijn. Dit is de eerste Nederlandse druk. Op de titel een portret van de auteur en het boek telt 13 fraaie, paginagrote gravures in de tekst, alle met de tekst: ‘Vidua H.I.A. Wouw excud’. Deze zijn gekopieerd naar de houtsneden uit de eerste Latijnse editie. Een van de prenten (pag. 419) is gesigneerd ‘W.H. fecit’, dit zal Willem de Haen zijn

Practycke in civile saecken, seer nut, profijtelijck ende nodigh allen schouten, borghemeesteren, magistraten ende andere rechteren
Perkamenten band, 21 x 15 cm, (50)+650+(40) blz., Het werk over civiel recht verscheen voor het eerst in 1569 in het Latijn. Dit is de eerste Nederlandse druk. Op de titel een portret van de auteur en het boek telt 13 fraaie, paginagrote gravures in de tekst, alle met de tekst: ‘Vidua H.I.A. Wouw excud’. Deze zijn gekopieerd naar de houtsneden uit de eerste Latijnse editie. Een van de prenten (pag. 419) is gesigneerd ‘W.H. fecit’, dit is Willem de Haen
Joos de Damhouder (Brugge, 25 november 1507 – Antwerpen, 22 januari 1581) was een rechtsgeleerde, auteur en hoger ambtenaar
Tijdens de godsdiensttroebelen koos De Damhouder voor de katholieke zijde en voor de Spaanse leiding van het land.
De Damhouder schreef juridische werken die in heel Europa als standaardwerken golden. Hij publiceerde ze in het Latijn en ze werden vertaald in het Frans, Duits en Nederlands.
Hij woonde beurtelings in Brussel en Antwerpen, waar hij overleed in 1581. Hij werd begraven naast zijn echtgenote in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Brugge. Zijn grafplaat is mogelijk gemaakt naar een ontwerp van Pieter Pourbus.

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te Mechelen van 6 tot 8 december 2024
www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NL
... Voir plusVoir moins

Joos de Damhouder (Brugge, 25 november 1507 – Antwerpen, 22 januari 1581) was een rechtsgeleerde, auteur en hoger ambtenaar
Tijdens de godsdiensttroebelen koos De Damhouder voor de katholieke zijde en voor de Spaanse leiding van het land. Hierin volgde hij zijn schoonbroer Juan Perez de Malvenda en volgde hij de tegengestelde weg van zijn schoonbroer Jacob de Chantraines dit de Broucqsaulx, die zich bij de Reformatie aansloot en gevolg hieraan na 1584 Brugge ontvluchtte om nooit meer terug te keren. 
De Damhouder schreef juridische werken die in heel Europa als standaardwerken golden. Hij publiceerde ze in het Latijn en ze werden vertaald in het Frans, Duits en Nederlands. 
Hij woonde beurtelings in Brussel en Antwerpen, waar hij overleed in 1581. Hij werd begraven naast zijn echtgenote in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Brugge. Zijn grafplaat is mogelijk gemaakt naar een ontwerp van Pieter Pourbus. 

Practycke in civile saecken: seer nut, profijtelijck ende nodigh allen schouten, borghemeesteren, magistraten ende andere rechteren
’s Gravenhage, Wed. en erven H. v. Wouw, 1626

4°, geheel perkament, (50)+650+(40) pag., geillustreerd. Perkament licht beschadigd.
Het werk over civiel recht verscheen voor het eerst in 1569 in het Latijn. Dit is de eerste Nederlandse druk. Op de titel een portret van de auteur en het boek telt 13 fraaie, paginagrote gravures in de tekst, alle met de tekst: ‘Vidua H.I.A. Wouw excud’. Deze zijn gekopieerd naar de houtsneden uit de eerste Latijnse editie. Een van de prenten (pag. 419) is gesigneerd ‘W.H. fecit’, dit zal Willem de Haen zijn

Practycke in civile saecken,  seer nut, profijtelijck ende nodigh allen schouten, borghemeesteren, magistraten ende andere rechteren
Perkamenten band, 21 x 15 cm,  (50)+650+(40) blz.,   Het werk over civiel recht verscheen voor het eerst in 1569 in het Latijn. Dit is de eerste Nederlandse druk. Op de titel een portret van de auteur en het boek telt 13 fraaie, paginagrote gravures in de tekst, alle met de tekst: ‘Vidua H.I.A. Wouw excud’. Deze zijn gekopieerd naar de houtsneden uit de eerste Latijnse editie. Een van de prenten (pag. 419) is gesigneerd ‘W.H. fecit’, dit is Willem de Haen 
Joos de Damhouder (Brugge, 25 november 1507 – Antwerpen, 22 januari 1581) was een rechtsgeleerde, auteur en hoger ambtenaar
Tijdens de godsdiensttroebelen koos De Damhouder voor de katholieke zijde en voor de Spaanse leiding van het land. 
De Damhouder schreef juridische werken die in heel Europa als standaardwerken golden. Hij publiceerde ze in het Latijn en ze werden vertaald in het Frans, Duits en Nederlands. 
Hij woonde beurtelings in Brussel en Antwerpen, waar hij overleed in 1581. Hij werd begraven naast zijn echtgenote in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Brugge. Zijn grafplaat is mogelijk gemaakt naar een ontwerp van Pieter Pourbus. 

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te  Mechelen van 6 tot 8 december 2024   
https://www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NLImage attachmentImage attachment+2Image attachment

0 CommentairesComment on Facebook

Piano dichtbundel van Gaton Burssens
Gaston Karel Mathilde Burssens (Dendermonde, 18 februari 1896 – Antwerpen, 29 januari 1965) was een Belgisch expressionistisch dichter.
BURSSENS, Gaston.- Piano. Mechelen, Holemans, 1924. In-4°. In losse vellen, onder omslag en oorspronkelijk foedraal. Eerste uitgave, gedrukt op de persen van J.-E. Buschmann in een beperkte oplage van 225 genummerde exemplaren op Hollands Van Gelder (nr 166).
De bundel Piano omvat gedichten van Gaston Burssens ontstaan in 1923-1924. De kaft, de titelpagina en de bladversieringen zijn ontworpen door de dichter.
De bundel Piano – waarmee hij definitief als dichter doorbreekt – wordt algemeen aanvaard als het hoogtepunt van organisch expressionisme in Vlaanderen. De gedichten groeien organisch, worden ritmisch-associatief opgebouwd rond impressies van het bruisende hectische stadsleven. De bundel wordt ook gekenmerkt door uitbundige experimenten met typografie, zoals we ook bij Van Ostaijen aantreffen.

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te Mechelen van 6 tot 8 december 2024
www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NL
... Voir plusVoir moins

Piano  dichtbundel van Gaton Burssens
Gaston Karel Mathilde Burssens (Dendermonde, 18 februari 1896 – Antwerpen, 29 januari 1965) was een Belgisch expressionistisch dichter.
BURSSENS, Gaston.- Piano. Mechelen, Holemans, 1924. In-4°. In losse vellen, onder omslag en oorspronkelijk foedraal. Eerste uitgave, gedrukt op de persen van J.-E. Buschmann in een beperkte oplage van 225 genummerde exemplaren op Hollands Van Gelder (nr 166). 
De bundel Piano omvat gedichten van Gaston Burssens ontstaan in 1923-1924. De kaft, de titelpagina en de bladversieringen zijn ontworpen door de dichter.
De bundel Piano – waarmee hij definitief als dichter doorbreekt –  wordt algemeen aanvaard als het hoogtepunt van organisch expressionisme in Vlaanderen. De gedichten groeien organisch, worden ritmisch-associatief opgebouwd rond impressies van het bruisende hectische stadsleven. De bundel wordt ook gekenmerkt door uitbundige experimenten met typografie, zoals we ook bij Van Ostaijen aantreffen.  

Ook dit boek brengen we mee naar de internationale Antiquarenbeurs te  Mechelen van 6 tot 8 december 2024   
https://www.antiquarenbeurs-mechelen.com/home/?lan=NLImage attachmentImage attachment+5Image attachment

0 CommentairesComment on Facebook

Van 6 tot 8 december staan we naar jaarlijkse gewoonte op de internationale antiquarenbeurs te Mechelen. Vanaf vandaag zullen we dagelijks een boek posten wat we mee zullen nemen naar Mechelen.
Henri Privat Antoine Théodore Livemont (alias Privat-Livemont) (Schaarbeek, 1861 - 1936) was een Brussels art-nouveau-schilder-decorateur die vooral bekendheid geniet om zijn affiches, maar ook verantwoordelijk is voor heel wat van de sgraffiti op Brusselse art-nouveau-huizen.
Privat-Livemont was één van de productiefste grafische kunstenaars van België. Hij brak in 1896 door met zijn beroemde reclameaffiche voor het Belgische absintmerk Absinthe Robette. Zijn art nouveau-stijl was zeer in trek bij Nederlandse, Belgische en Franse ondernemers, waaronder Cacao Van Houten, Boldoot en Bols. Naast zijn populaire affiches was Privat-Livemont als schilder-decorateur ook verantwoordelijk voor veel van de sgraffiti-tekeningen op art nouveau-gevels in Brussel. Zijn werk wordt vaak in één adem genoemd met prominente tijdgenoten als Alphonse Mucha en Adolphe Crespin.

Kalender 1902
Stevig papier , kaft + 12 blz, 37 x 17 cm, illustraties : Chromolitho, gezegden van Goethe en Schiller, prachtige pagina-grote illustraties . Enkel wat roestvlekjes op de voorkaft. De illustraties in de kalender zijn nog zeer gaaf en vertonen GEEN
... Voir plusVoir moins

Van 6 tot 8 december staan we naar jaarlijkse gewoonte op de internationale antiquarenbeurs te  Mechelen.  Vanaf vandaag zullen we dagelijks een boek posten wat we mee zullen nemen naar Mechelen.
Henri Privat Antoine Théodore Livemont (alias Privat-Livemont) (Schaarbeek, 1861 - 1936) was een Brussels art-nouveau-schilder-decorateur die vooral bekendheid geniet om zijn affiches, maar ook verantwoordelijk is voor heel wat van de sgraffiti op Brusselse art-nouveau-huizen.
Privat-Livemont was één van de productiefste grafische kunstenaars van België. Hij brak in 1896 door met zijn beroemde reclameaffiche voor het Belgische absintmerk Absinthe Robette. Zijn art nouveau-stijl was zeer in trek bij Nederlandse, Belgische en Franse ondernemers, waaronder Cacao Van Houten, Boldoot en Bols. Naast zijn populaire affiches was Privat-Livemont als schilder-decorateur ook verantwoordelijk voor veel van de sgraffiti-tekeningen op art nouveau-gevels in Brussel. Zijn werk wordt vaak in één adem genoemd met prominente tijdgenoten als Alphonse Mucha en Adolphe Crespin.

Kalender  1902  
Stevig papier , kaft + 12 blz, 37 x 17 cm, illustraties : Chromolitho, gezegden van Goethe en Schiller, prachtige pagina-grote illustraties . Enkel wat roestvlekjes op de voorkaft.  De illustraties in de kalender zijn nog zeer gaaf en vertonen GEENImage attachmentImage attachment+6Image attachment

0 CommentairesComment on Facebook

Load more