Some books are to be tasted, some devoured, but only a few should be chewed and digested.

Francis Bacon

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Het tweede boek van Marie Gevers Ceux qui reviennent, geillustreerd door haar man Frans Willems, uitgeven te Brussel: Renaissance d'Occident, 1922 proza
Haar derde werk was: Les Arbres et le Vent, uitgegeven te Brussel door Weissenbruch, 1923 (gedichten)
Beide werken zijn eerste drukken met telkens een boodschap aan Mevr. W. Speth en gesigneerd door Marie Gevers
... See MoreSee Less

Het tweede boek van Marie Gevers Ceux qui reviennent, geillustreerd door haar man Frans Willems, uitgeven te Brussel: Renaissance dOccident, 1922 proza
Haar derde werk was: Les Arbres et le Vent, uitgegeven te  Brussel door  Weissenbruch, 1923 (gedichten)
Beide werken zijn eerste drukken met telkens een boodschap aan Mevr. W. Speth en gesigneerd door Marie GeversImage attachment

In 1883 werd Marie Gevers er geboren als dochter van Florent Gevers en Marie Tuyaerts. Haar vader was suikerfabrikant in Antwerpen en overleed in 1907. Haar moeder was de dochter van een vroegere burgemeester van Boom en overleed in 1923. Marie Gevers ging niet naar school, maar kreeg thuis privé-onderwijs. Ze werd bevriend met Rite Cranleux, een nichtje van Emile Verhaeren. Via haar leerde ze Emile Verhaeren ook persoonlijk kennen.

In 1904 ontmoette ze Frans Willems, met wie ze trouwde in 1908. Na hun huwelijk gingen ze in Mussenborg wonen. Frans Willems was de kleinzoon van Jan Frans Willems, een belangrijk figuur in de Vlaamse Beweging. Ze kregen drie kinderen: Jean (*1909), Paul (*1912) en Antoinette (*1920).

Onder stimulans van Emile Verhaeren en Max Elskamp begon Marie Gevers met dichtwerk. In 1907 verschenen haar eerste drie gedichten in het Brusselse tijdschrift Durendal. Nadien zorgde Verhaeren ervoor dat een aantal gedichten van haar verschenen in het tijdschrift Mercure de France. Haar eerste dichtbundel, "Missenbourg" was reeds klaar in 1914, maar verscheen pas in 1917. Haar eerste roman, "La comtesse des digues" (vertaald als "De dijkgravin") verscheen in 1931. Vanaf dan schreef ze geen gedichten meer, maar vooral nog romans en kinderboeken.

Haar werken zijn vaak autobiografisch en licht filosofisch geïnspireerd. Ze beschreef nauwgezet en gevoelig het plattelandsleven in Vlaanderen, vooral de Scheldestreek. Ze wordt dan ook vooral beschouwd als een schrijfster van heimatliteratuur. Op een soms tedere en nostalgische manier verhaalde ze het dagelijks leven in het kasteel Mussenborg, waar ze woonde, alsook het landelijk leven in het begin van de 20e eeuw.

Marie Gevers vertaalde verschillende werken van andere schrijvers in het Frans, onder meer Hollands Glorie van Jan de Hartog, enkele werken van Felix Timmermans, die ze persoonlijk kende en die haar kinderverzen "Almanach perpétuel des jeux d’enfants / Chansons de Marie Gevers" illustreerde met tekeningen, en "Moeder, waarom leven wij?" van Lode Zielens, die ze eveneens persoonlijk kende. Ook de sprookjes van koningin Fabiola vertaalde ze in het Frans.
... See MoreSee Less

In 1883 werd Marie Gevers er geboren als dochter van Florent Gevers en Marie Tuyaerts. Haar vader was suikerfabrikant in Antwerpen en overleed in 1907. Haar moeder was de dochter van een vroegere burgemeester van Boom en overleed in 1923. Marie Gevers ging niet naar school, maar kreeg thuis privé-onderwijs. Ze werd bevriend met Rite Cranleux, een nichtje van Emile Verhaeren. Via haar leerde ze Emile Verhaeren ook persoonlijk kennen.

In 1904 ontmoette ze Frans Willems, met wie ze trouwde in 1908. Na hun huwelijk gingen ze in Mussenborg wonen. Frans Willems was de kleinzoon van Jan Frans Willems, een belangrijk figuur in de Vlaamse Beweging. Ze kregen drie kinderen: Jean (*1909), Paul (*1912) en Antoinette (*1920).

Onder stimulans van Emile Verhaeren en Max Elskamp begon Marie Gevers met dichtwerk. In 1907 verschenen haar eerste drie gedichten in het Brusselse tijdschrift Durendal. Nadien zorgde Verhaeren ervoor dat een aantal gedichten van haar verschenen in het tijdschrift Mercure de France. Haar eerste dichtbundel, Missenbourg was reeds klaar in 1914, maar verscheen pas in 1917. Haar eerste roman, La comtesse des digues (vertaald als De dijkgravin) verscheen in 1931. Vanaf dan schreef ze geen gedichten meer, maar vooral nog romans en kinderboeken.

Haar werken zijn vaak autobiografisch en licht filosofisch geïnspireerd. Ze beschreef nauwgezet en gevoelig het plattelandsleven in Vlaanderen, vooral de Scheldestreek. Ze wordt dan ook vooral beschouwd als een schrijfster van heimatliteratuur. Op een soms tedere en nostalgische manier verhaalde ze het dagelijks leven in het kasteel Mussenborg, waar ze woonde, alsook het landelijk leven in het begin van de 20e eeuw.

Marie Gevers vertaalde verschillende werken van andere schrijvers in het Frans, onder meer Hollands Glorie van Jan de Hartog, enkele werken van Felix Timmermans, die ze persoonlijk kende en die haar kinderverzen Almanach perpétuel des jeux d’enfants / Chansons de Marie Gevers illustreerde met tekeningen, en Moeder, waarom leven wij? van Lode Zielens, die ze eveneens persoonlijk kende. Ook de sprookjes van koningin Fabiola vertaalde ze in het Frans.

het debuut van Marie Gevers : de dichtbundel Missembourg uit 1917. Om de censuur van de Duitse bezetting in Antwerpen te omzeilen werd de uitgiftedatum vervroegd. Later werd een errata bijgevoegd dat het boek niet in 1914 uitgegeven werd. Max Elskamp voorzag het titelblad van een mooie houtsnede. J.-E. Buschmann was de uitgever. Het boek werd gesigneerd door de schrijfster. Mooie halflederen band. Ex Libris aanwezig van Speth William. Aanwezig is ook een boodschap aan Mevr. W. Speth. ... See MoreSee Less

het debuut van  Marie Gevers : de dichtbundel Missembourg uit 1917. Om de censuur van de Duitse bezetting in Antwerpen te omzeilen werd de uitgiftedatum vervroegd. Later werd een errata bijgevoegd dat het boek niet in 1914  uitgegeven werd.  Max Elskamp voorzag het titelblad van een mooie houtsnede.  J.-E. Buschmann was de uitgever.  Het boek werd gesigneerd door de schrijfster. Mooie halflederen band.  Ex Libris aanwezig van Speth William.  Aanwezig is ook een boodschap aan Mevr. W. Speth.Image attachmentImage attachment

Comment on Facebook 1630422567269277_2567878986856959

Is van Edegem, deze schrijfster, woonde in kasteel Mussenburg !!!

Vind wat je zoekt - Dé ultieme zoektips van de Erfgoedbibliotheek.

Zoektip #8: Hoe begin je een bibliofiele verzameling? 📖
Longread door conservator Steven Van Impe
Ben je gebeten door het boekenvirus en wil je een eigen verzameling beginnen? Met deze tips leer je slim te verzamelen en zo een mooie collectie uit te bouwen.

bit.ly/3kSpP3D
... See MoreSee Less

Les Principales Aventures De l'Admirable Don Quichotte van Miguel de Cervantes. dit is een zeldzame uitgave uit 1776 van de Luikse uitgeverij J.F. Bassompierre, imprimeur de son Altesse . met prachtige gravures van Coypel, Picart Le Romain. ... See MoreSee Less

Les Principales Aventures De lAdmirable Don Quichotte  van Miguel de Cervantes. dit is een zeldzame uitgave uit 1776 van de Luikse uitgeverij J.F. Bassompierre, imprimeur de son Altesse .  met prachtige gravures van Coypel, Picart Le Romain.Image attachmentImage attachment

Photos from Letterenhuis's post ... See MoreSee Less

Dit sympathieke familiebedrijf is een echt pareltje in de binnenstad. Antiquariaat A.Kok & Zn bestaat al sinds 1946 en is van vader op zoon en dochter overgedragen. De collectie bestaat uit ruim 70.000 boeken, gespecialiseerd op verschillende onderwerpen zoals klassieke archeologie, architectuur, biologie, kunst, etnografie en de Olympische Spelen. Ben je op zoek naar mooie oude prenten van Amsterdam dan ben je hier op het juiste adres!

#geefmijmaaramsterdam
... See MoreSee Less

Mooi plan van Antwerpen 1897. ... See MoreSee Less

Comment on Facebook 1630422567269277_2561684687476389

Dat wil ik graag ook weten wat de vraagprijs hiervoor is

Hoi, wat is de vraagprijs hiervoor? Grts Nick

Dominique Louise Peeters

Bijzondere plannen gevonden van het eerste sluisgebouw aan de Kruisschanssluis te Antwerpen. Deze plannen zijn met aquarel ingekleurd. Het eerste plan meet 130 x 77 cm, het tweede plan meet 108 x77 cm. Het gebouw is er niet meer. ... See MoreSee Less

Comment on Facebook 1630422567269277_2560064677638390

Leen Van Dyck

Lijkt meer iets uit de Science Fiction sfeer , Walter !

Kaat Verdickt

Mocht ik die plannen hebben zou ik ze inkaderen. Ik heb een hele lange gang.

          

Contacteer ons
Contacteer ons
Hallo! Heb je een vraag? We helpen je graag verder.
Connecting...
We zijn momenteel niet online. Probeer het later opnieuw.
We zijn momenteel niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.
:
:
:

The data collected by this form is used to get in touch with you. For more information, please check out our privacy policy
Heb je een vraag? Schrijf ons nu!
:
:

The data collected by the chat form is used to get in touch with you. For more information, please check out our privacy policy
Deze chatsessie is beëindigd.
Was this conversation useful? Vote this chat session.
Good Bad